Merkt u als werkgever armoede op onder uw werknemers? Dan raden we aan dat u hen informeert over deze 15 hulplijnen en 21 tips. Zo kan u hen begeleiden naar de correcte hulp.

Als de coronacrisis ons één ding geleerd heeft, is het wel dat armoede voorkomt in alle lagen van de bevolking. Ook bij Belgen waarvan u het misschien niet zou verwachten. Wist u trouwens dat geldproblemen niet alleen een impact hebben op de persoon in kwestie? Ook diens omgeving wordt hierdoor geraakt. Daarom is het belangrijk dat we armoede bespreekbaar maken én hulp aanreiken. Ook uw onderneming speelt hierin een belangrijke rol!

 

Welke impact heeft armoede op de werkvloer?

Telt uw bedrijf werknemers met een armoedeproblematiek? Dan zal u dit na verloop van tijd hoogstwaarschijnlijk merken op de werkvloer. Wanneer uw medewerker de eindjes amper aan elkaar kan knopen, zal dit immers ook een impact hebben op diens concentratie en emotionele gemoedstoestand. Op termijn kunnen de mentale klachten zelfs uitmonden in fysieke klachten, waardoor uw werknemer een periode noodgedwongen moet stoppen met werken. Dit heeft niet alleen een negatieve impact op de persoon in kwestie, maar mogelijks ook op de onderlinge relaties tussen collega’s. Misschien neemt de werknemer na een tijdje zelfs ontslag door de strubbelingen. Op dat vlak werkt armoede absenteïsme en een hoger personeelsverloop in de hand.

 

Armoederisico of armoedeproblematiek?

Weet dat armoede bestaat in allerlei vormen. Het is een complex gegeven. Ook de onderliggende oorzaken verschillen sterk van persoon tot persoon. Om uw medewerkers correct te kunnen informeren en door te verwijzen, is het belangrijk dat u een verschil ziet tussen enerzijds medewerkers met een hoog armoederisico en anderzijds medewerkers met een bestaande armoedeproblematiek. Onderstaande indicatoren kunnen wijzen op een hoger armoederisico:

  • werknemers die de enige kostwinners zijn binnen hun gezin;
  • werknemers die problemen ondervinden op het vlak van kinderopvang;
  • werknemers die over onvoldoende belwaarde of wifi beschikken;
  • werknemers die mobiliteitsproblemen ondervinden (geen wagen of abonnement voor het openbaar vervoer);
  • werknemers met fysieke en/of mentale gezondheidsproblemen (binnen hun gezin);
  • werknemers die gehuisvest worden in een sociale woning.

 

Hoe herken ik armoede op de werkvloer?

Ook tijdens de coronacrisis kan er nog overgegaan worden tot loonoverdracht of loonbeslag, maar de schuldeiser moet sinds 24 december 2020 wel opnieuw rekening houden met verhoogde drempels. Wordt u als werkgever door een gerechtsdeurwaarder gecontacteerd in het kader van een loonoverdracht of -beslag? Dan wordt u met de neus op de feiten gedrukt en heeft u een medewerker met een armoedeproblematiek, maar er gaan heel wat alarmsignalen aan vooraf. Onderstaande gedragingen kunnen wijzen op een bestaande armoede- of schuldenproblematiek:

  1. medewerkers dringen herhaaldelijk aan op meer werkuren;
  2. medewerkers nemen onmiddellijk contact op wanneer het loon een dag later dan gebruikelijk gestort wordt;
  3. medewerkers vragen een voorschot op hun loon of een lening aan uw onderneming;
  4. medewerkers die problemen hebben op het werk (qua communicatie, concentratie, zelfvertrouwen, etc.);
  5. medewerkers die afwezig zijn vanwege privéproblemen;
  6. medewerkers die vaak afwezig zijn op het einde van de maand;
  7. medewerkers die maaltijden overslaan of eten wanneer dit aangeboden wordt door de werkgever (bijvoorbeeld fruitmanden, ontbijt of broodjes bij ochtend- of lunchmeetings, enz.);
  8. medewerkers die niet deelnemen aan sociale activiteiten (personeelsfeest, lunches, traktaties bij verjaardagen, enz.);
  9. medewerkers met een variërend jobparcours,
  10. medewerkers die (digitaal) laaggeletterd zijn;
  11. medewerkers die niet ingeschreven staan op hun feitelijk thuisadres.

Wordt uw onderneming geconfronteerd met armoede op de werkvloer? Doe de test! Deze signalenkaart is een initiatief van Netwerk tegen Armoede.

 

Hoe kan ik als werkgever helpen?

In België is het hulpaanbod sterk versnipperd. Wanneer mensen hulp zoeken, ervaren ze deze onduidelijkheid als een hoge drempel. Ze weten vaak niet op welke hulp ze recht hebben. Merkt u als werkgever armoede op onder uw werknemers? Dan raden we aan dat u hen informeert over deze 15 hulplijnen en 21 tips. Zo kan u hen begeleiden naar de correcte hulp. Deel deze informatie met al uw werknemers, zodat niemand zich met de vinger gewezen voelt.

Hoe langer het duurt vooraleer er hulp ingeschakeld wordt, hoe groter de financiële problemen kunnen worden. Snelle actie is dus aangeraden om nog zoveel mogelijk realistische oplossingen voorhanden te hebben.

 

Bij Modero weten we dat geldproblemen iedereen kan overkomen vanwege verschillende redenen. Wij staan steeds klaar met een luisterend oor om samen met alle betrokken partijen een gepaste oplossing te vinden. Professioneel advies nodig? Neem contact op via info@modero.be of 03 237 37 37.