De laatste jaren zien we steeds meer gevallen van identiteits- en internetfraude. Hoe onderscheidt u een echte gerechtsdeurwaarder van een oplichter? Hoe herkent u een valse e-mail of sms met betaalverzoek? Bekijk ons stappenplan!

Sinds zaterdag 16 januari verstuurt een oplichter phishing berichten in naam van de Federale Overheidsdienst Financiën. In die sms’en wordt vermeld dat de gerechtsdeurwaarders van Modero zullen overgaan tot beslag indien het openstaand saldo niet onmiddellijk betaald wordt door de burger.

Wij zijn op de hoogte van deze poging tot oplichting en ondernamen reeds actie.

Ontving u deze sms? Betaal het zogezegd openstaand bedrag niet! U kan ook zelf een klacht indienen bij de politie of het meldpunt van de Federale Overheidsdienst Economie contacteren.

 

Hoe herkent u een oplichter?

Oplichters doen zich soms voor als gerechtsdeurwaarder om snel geld af te troggelen van nietsvermoedende burgers.

De meeste oplichters zullen u plotsklaps contacteren via e-mail of sms. U krijgt dan de melding dat u dringend een openstaande factuur moet betalen. Zulke oplichters dreigen ook vaak ineens met beslaglegging op uw goederen. Zo hopen ze u vliegensvlug te laten betalen. Dit is een vorm van internetfraude of phishing. Betaal dus zeker niet!

Weet dat een echte gerechtsdeurwaarder nooit onmiddellijke betaling zal eisen aan uw deur. Noch contant noch via een betaalapp. Hij overhandigt u altijd de nodige officiële documenten en duidelijke informatie over uw betaaltermijn. Eist hij toch een onmiddellijke betaling? Dan wordt u geconfronteerd met een oplichter. Betaal dus zeker niet!

 

Phishing herkennen? Gebruik dit stappenplan

Bent u gecontacteerd door een gerechtsdeurwaarder, maar twijfelt u over diens legitimiteit? Volg dit stappenplan dan even:

  1. Wordt er bij het eerste contact al gedreigd? Met bijvoorbeeld beslag of gerechtelijke stappen? Vraagt men een onmiddellijke betaling ter plekke? Dit zijn rode vlaggen. Een gerechtsdeurwaarder zal nooit ineens actie tegen u ondernemen. Vooraleer er sprake kan zijn van een mogelijk beslag, heeft een legitieme gerechtsdeurwaarder al meerdere brieven verzonden, is de gerechtsdeurwaarder reeds ter plaatse gekomen en liet men officiële documenten na.
  2. Raadpleeg het overzicht van de reeds gekende oplichters, die zich voordoen als gerechtsdeurwaarder.
  3. Raadpleeg het overzicht van alle gerechtsdeurwaarders op de website van de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders (NKGB). Vindt u de naam hierin niet terug? Dan is het een oplichter.
  4. Vindt u de naam hierin terug? Dan raden we u toch aan om alle gegevens nog grondig te bekijken. Begint het GSM-nummer niet met +32 of 04? Dan is het een buitenlands nummer en gaat het om oplichting. Wijkt de e-mailextensie af van het e-mailadres dat u online terugvindt op de originele website van de gekende gerechtsdeurwaarder? Ook dan gaat het om oplichting. 

    Officieel e-mailadres (zichtbaar op website): info@modero.be of vaststellingen@modero.be
    Officiële extensie: modero.be (alles wat na @ komt)

    Poging tot oplichting: 
    De extensie vooraan zetten, zoals modero.be@mail.com.
    De extensie veranderen, zoals info@modero-gerechtsdeurwaarder.be
    Het domein veranderen, zoals info@modero.com.

  5. Bekijk het rekeningnummer altijd grondig. Een Belgische gerechtsdeurwaarder zal u nooit vragen om op een buitenlands bankrekeningnummer te storten. Een legitiem bankrekeningnummer begint daarom altijd met ‘BE’.
  6. Een gerechtsdeurwaarder zal u nooit vragen om via sms te betalen door op een link te klikken. Zeker niet wanneer die link eindigt op .com bijvoorbeeld.

  

Werd u gecontacteerd door een oplichter? Dien dan zo snel mogelijk klacht in bij de politie. U kan ook het meldpunt van de Federale Overheidsdienst Economie contacteren.

Heeft u nog vragen? Bent u niet zeker over de afzender van een sms of e-mail? Neem contact met ons op.