De traditionele risico’s voor marktkramers zonder marktabonnement worden zodanig beperkt.

Tijdens de eerste coronagolf herbekeek zowat iedere sector zichzelf en werd er gezocht naar digitale oplossingen. Ook de Antwerpse markten gingen deze uitdaging niet uit de weg. Toen het aantal standplaatsen verminderde vanwege de coronamaatregelen, kregen de marktkramers een standplaats toegewezen via online loting. Tijdens de tweede coronagolf zet deze digitale tendens zich verder. De bolling voor losse handelaars (niet-abonnementhouders) gebeurt nu tijdelijk digitaal op enkele Antwerpse markten.

 

Wat is bolling?

De meeste marktkramers beschikken over een marktabonnement. Hierdoor hebben ze iedere week dezelfde marktplaats en vinden hun klanten hen snel terug. Op iedere markt worden er ook enkele plaatsen voorbehouden voor marktkramers zonder marktabonnement. Deze marktkramers dagen vroeg op in de hoop toch nog een plaatsje te kunnen krijgen. Wanneer er meer gegadigden zijn dan vrije plaatsen, moet er geloot worden door de marktopzichter van Stad Antwerpen. Deze loting voor marktkramers zonder marktabonnement staat in de volksmond bekend als bolling.

 

Waarom kiest Stad Antwerpen voor een digitale bolling?

De coronacrisis heeft een zware emotionele en financiële impact gehad op de marktkramers. Vanwege de sluiting van de markten en de daaropvolgende slechts gedeeltelijke heropening liepen ze heel wat inkomsten mis. Vooral marktkramers zonder marktabonnement ervaren vandaag nog een hogere drempel. Hun financiële reserves zijn vaak geslonken door de coronacrisis. Hierdoor is het niet langer evident om koopwaar aan te schaffen zonder verzekering dat ze effectief op de markt mogen staan. Om zowel het risico op besmetting als het financieel risico van deze marktkramers te beperken, organiseert Stad Antwerpen tijdelijk een digitale loting voor een beperkt aantal losse handelaars. Deze loting geldt enkel voor de markten Oudevaartplaats (en omgeving) en de Vrijdagmarkt van het Sint-Jansplein.

 

Hoe werkt zo’n digitale bolling?

Als marktkramer zonder marktabonnement registreert u zich voor de Antwerpse markt(en) naar keuze. Dit kan via de website van het Bedrijvenloket. Tussen de 15e dag van de maand (deadline voor inschrijven) en de 25e dag van de maand vindt er een digitale loting plaats. Zo weten de deelnemers tijdig wie er kan plaatsnemen op het marktplein en wie niet. Zo hoeft niet iedereen een investering te doen en moeten alleen de effectieve deelnemers koopwaar voorzien. De traditionele risico’s voor marktkramers zonder marktabonnement worden zodanig beperkt.

De eerste resultaten zijn ondertussen bekend!

 

Hoe helpt Modero hierbij?

Afgelopen zomer organiseerde Modero reeds alle lotingen voor de Antwerpse markten die mochten doorgaan onder de strengere coronamaatregelen. Vanaf  21 januari 2021 organiseert Modero ook de digitale bolling voor de Antwerpse markten Oudevaartplaats (en omgeving) en de Vrijdagmarkt van het Sint-Jansplein.