Via de pers vernemen we dat er tegen Modero "klacht" zou worden neergelegd door het Steunpunt voor de diensten schuldbemiddeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Belgisch Netwerk Armoedebestrijding.
Het is ons onbekend of en bij welke instantie deze "klacht" dan wel neergelegd zou zijn. De inhoud van deze "klacht" en meer bepaald de strafrechtelijke inbreuken die ons door deze organisaties worden verweten zijn ons eveneens onbekend.
Volgens het persbericht zou de klacht betrekking hebben op een beweerde onwettelijke aanrekening in MIVB-invorderingsdossiers van een administratiekost van 25 euro. Dit is onjuist. Enkel indien er voor deze administratiekost een veroordelend vonnis voorligt wordt deze ingevorderd.
Het persbericht maakt verder gewag van een onwettelijke aanrekening in De Lijn invorderingsdossiers van een administratiekost van 10 euro. Ook dit is onjuist. Deze administratiekost vindt zijn grondslag in het Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de reisvoorwaarden en de regels voor de handhaving ervan door de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn van 16 september 2022.
Tot slot is er in het persbericht sprake van invorderingsdossiers voor de Stad Mechelen. Modero tast in het duister wat haar in deze dossiers wordt verweten.
Ook in november 2023 kondigde voormelde organisaties een "klacht" neerlegging bij de Onderzoeksrechter bij de rechtbank van eerste aanleg van Antwerpen, afdeling Mechelen aan. Modero heeft echter nooit van deze "klacht" kennis gekregen noch enige uitnodiging tot het afleggen van een verklaring ontvangen.
Uit het persbericht blijkt dat deze organisaties - die als doel de bescherming en bijstand van personen in precaire financiële omstandigheden hebben - Modero als zijnde het grootste gerechtsdeurwaarderskantoor van België willen opvoeren als voorbeeld voor de sector. Dat deze belangenbehartiging moet geschieden via een lasterlijke mediacampagne is betreurenswaardig.
We benadrukken dat Modero alle deontologische en wettelijke regels naleeft.
Indien er ons een mogelijke vergissing wordt gemeld kijken we dit onmiddellijk na en zetten we dit indien nodig recht.
Hoewel we dus tot op heden geen kennis hebben van enige daadwerkelijke klacht zal Modero alleszins tegen deze herhaalde valse en lasterlijke aantijgingen de nodige actie ondernemen om verdere imagoschade te beperken.
Vragen?
Contactpersoon:
Jessica Rodriguez