Kostenefficiëntie en bemiddeling_design by Freepik

Het beeld van de gerechtsdeurwaarder als onverbiddelijke boeman beheerst tot op de dag van vandaag de publieke opinie. Een gerechtsdeurwaarder is een geldwolf, die op de kap van de debiteur schuldvorderingen int met liefst zoveel mogelijk extra kosten om zelf in zijn zakken te steken. Dit is het beeld dat maar al te graag wordt opgehangen door verschillende media en overschaduwd de vele oplossingen die gerechtsdeurwaarders dagelijks zoeken én vinden om debiteuren zo veel mogelijk te helpen.

 

Kostenefficiëntie en minnelijke oplossingen eerst

Journalisten smullen van schuldvorderingen van enkele euro’s die oplopen tot honderden euro’s. Gerechtelijke kosten die een gerechtsdeurwaarder vaak verplicht moet aanrekenen. Kosten die bepaald zijn door een Koninklijk Besluit uit 1976 wanneer een invorderingsprocedure via de rechtbank loopt. De gerechtsdeurwaarder kan dus niet anders. Modero probeert echter zoveel mogelijk kostenefficiënte minnelijke oplossingen te vinden, met andere woorden vooraleer de vordering bij een rechter belandt.

Daarnaast berekenen we bij ontvangst van elk dossier de Solid-score van de debiteur. Dit is een unieke scoring van de solvabiliteit van de debiteur op basis van een gestructureerde, GDPR-conforme opzoeking, waarmee we zijn betaalmogelijkheid kunnen inschatten. Hierdoor kunnen we gepast actie ondernemen en op een aangepaste manier communiceren naar de debiteur. We proberen hierbij de consument te beschermen tegen onnodige en buitensporige kosten bij onbetaalde facturen. Bovendien oefenen we ons beroep steeds in eer en geweten en op een integere manier uit.

 

Bemiddeling als centrale waarde

Dankzij onze Solid-score kunnen wij debiteuren met een lage tot gemiddelde solvabiliteit extra mogelijkheden geven om hun opstaande vorderingen te betalen. Gerechtsdeurwaarders zijn bruggenbouwers. We proberen steeds de tegenstrijdige belangen van alle betrokken partijen te verzoenen. Een leverancier wil worden betaald voor de goederen of diensten die hij heeft geleverd, maar de klant kan (soms tijdelijk) niet in de mogelijkheid zijn om te betalen. Met de hulp van onze erkende bemiddelaars, onze interne bemiddelingsdienst en ons digitaal bemiddelingsplatform One vinden we de meest kostenefficiënte oplossing voor beide partijen.

Hierbij is het belangrijk om de debiteur correct en voldoende te informeren. Drempelverlagende communicatie speelt hierbij een sleutelrol: duidelijke en heldere communicatie zonder juridisch jargon, uitgebreide contactmogelijkheden en, indien mogelijk, contact in de moedertaal. Zo begrijpt de debiteur sneller waar het over gaat, wat hij moet doen en hoe hij ons kan contacteren voor verdere informatie of bijkomende (schuld-)hulpverlening.

 

Ontlasting van rechtbanken

Door onze aanpak vinden wij in 85 procent van onze dossiers een oplossing in de minnelijke fase, al dan niet met een volledige betaling of via een afbetalingsplan. Dit zorgt niet alleen voor kostenefficiëntie voor zowel debiteur als schuldeiser, maar ook voor een ontlasting van rechtbanken.

 

Modero probeert zoveel mogelijk proactief te werk te gaan. De schuldenproblematiek kunnen we enkel bestrijden wanneer er de nodige aandacht is voor preventieve maatregelen. Door het toepassen van de Solid-score kunnen we geldschulden sneller en goedkoper invorderen. Contacteer ons voor meer informatie.