Is de e-mail van Modero een poging tot phising of internetfraude? Kijk het na!

Gerelateerde producten
No items found.

Online fraudeurs die als het ware “hengelen” naar gevoelige informatie zoals bankgegevens, wachtwoorden of identiteitsinformatie zijn helaas een vertrouwd geworden fenomeen. Via e-mail, sms, sociale media, nepwebsites of zelfs brieven doen ze zich voor als betrouwbare of vertrouwde personen, instellingen, bedrijven en overheden. De bedoeling is altijd dezelfde: je misleiden zodat je vertrouwelijke gegevens deelt of een betaling uitvoert naar de verkeerde rekening.

Hieronder vind je tips om phising te herkennen, een lijst van frauduleus gebruikte onbestaande Modero-adressen en een aantal nuttige adressen om phising te melden.

Tips om phising te herkennen:

  • Je krijgt een onverwacht bericht over een schuld die je niet (her)kent. Voorbeeld: als je nooit online kleding koopt, dan moet er een rood lichtje gaan branden als je een brief van ons ontvangt.
  • De communicatie bevat spelfouten en ongebruikelijke zinnen/zinsneden).
  • De aanhef is onpersoonlijk (Geachte klant).
  • Check ook altijd het e-mailadres of telefoonnummer. Onze correcte contactinformatie vind je hier.
  • Er is een ander rekeningnummer vermeld dan het officiële Modero-nummer.
  • Er wordt privacygevoelige informatie gevraagd, zoals bank- of pincodes.
  • Er wordt druk gezet om meteen te betalen (bv. binnen 24 uur). Modero zal nooit aandringen op een betaling binnen de 24 uren. We geven wel een redelijke termijn mee.
  • De gebruikte taal is in het algemeen nogal dreigend, zo wordt vaak gedreigd met onmiddellijk beslag. Dit staat haaks op de wijze waarop Modero invordert. Ons doel is zoveel mogelijk minnelijk regelen, nog vooraleer een procedure zou moeten worden opgestart.
  • Check “zoek een gerechtsdeurwaarder” op de site van de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders, waar je alle gerechtsdeurwaarders en kandidaat-gerechtsdeurwaarders actief in België terugvindt en dus kan checken of wel degelijk gaat over een echte persoon of een echt kantoor: https://www.gerechtsdeurwaarders.be/bailiff. Als je de naam niet terugvindt, gaat het om een oplichter.
  • Wees extra waakzaam als je het bericht vindt in je spam- of junkfolder terecht.

Tip: dien zelf klacht in bij de politie of meld het via consumersconnect of safeonweb

Meer weten

- Safe on Web: https://safeonweb.be/nl/leer-valse-mails-herkennen

- Bescherm jezelf online: https://beschermjezelfonline.be/